Балетът Ромео и Жулиета – колкото познат, толкова и нов

70925022_2414979715491455_1689528954722975744_nПо време на сезона 2019/2020 Нидерландската национална опера и балет представи балет в три акта, вдъхновен от безсмъртната творба на Шекспир – Ромео и Жулиета, под съпровода на музиката на Сергей Прокофиев и хореографията на бившия директор на балета, Руди фан Данциг.

Хореографията на фан Данциг стъпва върху оригиналната версия на Леонид Лавровски, с изключение на акцентите върху разрушителната сила на семейните конфликти, които пряко не само върху главните герои, но и целия ги обкръжаващ свят.

Още със самото вдигане на завесите, атмосферата ни връща няколко века назад, на централен площад във Верона, на който жителите се подготвят за голям църковен празник. Реалистичните колонади, които пресъздават типичните за Италия арки, заедно с детайлно изработените костюми, мигновено въвличат в действието зрителя, който се сблъсква с двете воюващи фамилии – Капулети и Монтеки. Чрез изящни солови и групови изпълнения, но най-вече чрез дуетите, хореографията ни разкрива чистата и невинна любов на Ромео и Жулиета, която се сблъсква с гордите глави на техните фамилии, готови да пожертват и невинните, за да докажат своето превъзходство.

Два са основните мотива и конфликта в тази продукция.

Още в самото начало се разкрива мотива за социалните взаимоотношения в патриархалното общество, който достига своя връх с убийството на невинен мъж и оставя своята млада жена вдовица и невръстната си дъщеря – сираче. Тяхната мъка се превръща във всеобща и историята на младото семейство присъства индиректно почти до края на балета, превръщайки се в събирателен образ на отчаянието от безизходицата и пренебрежението на аристократите.

balet

Другият основен момент е мотивът за любовта, който се противопоставя на вече установения строй и изменя съдбата на героите, най-вече на двамата главни герои – Ромео и Жулиета. Ако в първите два акта се наблюдава тяхната пряка зависимост от решението на техните семейства, близки и приятели,то от средата на втория акт до края на представлението те поемат по своя собствен път до края на живота си. И докато социалните сблъсъци разрушително унищожават всичко чисто и невинно, зрителят с лекота може да проследи духовното израстване на Ромео и Жулиета сред този хаос. Любовта някак през цялото време ги държи затворени в своя собствен малък свят, изпълнен с красотата на нощното небе, в който и двамата търсят отговора на въпросите, които сърцето им задава. Кулминацията на осъзнаването на тяхната любов настъпва по време на известната сцена с балкона, когато Ромео се промъква, за да се срещне с нищо неподозиращата Жулиета. В съпричастност с трепета на младите, хореографът майсторски е съчетал музикалните фрази на Прокофиев, които непрестанно търсят да получат своята резолюция, но това се случва едва когато и двамата разбират, че са сами и че могат да се отдадат един другиму.

Интересното в целия балет е, че, макар и основният фокус да е върху образите на Ромео и Жулиета, зрителят е постоянно приканван да се вгледа и в останалите герои, чиято съдба паралелно се развива с централните персонажи. Специално внимание се обръща върху неотлъчните помощници на двамата влюбени в техния жизнен път – на бавачката на Жулиета, изиграна блестящо от Хлив Сваварсдотир, нейния изповедник, както и на двамата приятели на Ромео – Меркуцио и Бенволио. И в двете сюжетни линии има много хумористични сцени, които допринасят за разнообразието от емоции, които цялото представление носи. И четиримата герои постоянно помагат на младите влюбени, опълчквайки се не веднъж срещу установения ред и най-вече – срещу главите на семействата, които са основните антагонисти в балета.

По този начин те се превръщат в символ на нестихващата надежда, че доброто и вярата ще победят, както и на по детски чистото сърце.

balet2

Макар и зрителят да е запознат с края на творбата, фан Данциг се е погрижил да се появяват неочаквани и силно драматични сцени, най-впечатляващата от която бе сблъсъка на Жулиета с нейния баща, когато той нахлува в стаята и се опитва да я принуди да се омъжи за Парис. Музикално зрителят се ангажира с бърза и мрачна музика, която се съпоставя с крехката Жулиета. Целият конфликт напомня на сблъсъка между Давид и Голиат, в който накрая по-малкият Давид побеждава, а в балета, макар и в смъртта си – Жулиета, която се опълчва срещу гордостта на баща ѝ, готов дори да удари собствената си дъщеря в името на богатството и честта.

balet3

Невероятното на  този балет е, че една толкова позната история в крайна сметка е превърната в нещо ново и изпълнено с много неочаквани обрати. Постоянно променящите се декори и сцени, разнообразието от герои, фокуса на театралната игра под съпровода на големия руски композитор, всичко това въвлича зрителя в удивителна динамика, която не стихва до спускането на последните завеси.

Вечните теми за любовта и свободата на избора все пак намират своята резолюция в края и човек чувства цялостната завършеност на творбата.

Силно препоръчвам на всеки любител на класическия балет да изгледа поне веднъж версията на Руди фан Данциг и съм убеден, че няма да съжалява.

Автор: Асен Андонов

Източник на снимките: https://www.operaballet.n

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s